Frietjes veroorzaken geen hartaanval... onder bepaalde voorwaarden

26/01/12 - 10u17

Het eten van gefrituurde voeding zou geen verband hebben met het voorkomen van hartaanvallen . Er zijn wel enkele belangrijke voorwaarden: als het op de juiste manier én met de juiste olie wordt klaargemaakt. Vergeet het varkensvet waar de Belgische frituren zo dol op zijn: 'vegetarisch verantwoorde' opties als olijfolie of zonnebloempitolie zijn te verkiezen.

Een Spaanse studie gepubliceerd in het vakblad British Medical Journal kon geen verband vinden tussen de consumptie van gefrituurd voeding en het voorkomen van hartaanvallen in Spanje.

Daartoe werden 40.000 Spanjaarden gevolgd van midden de jaren '90 tot 2004. Twee op drie respondenten was een vrouw. Er werd hen gevraagd hoe vaak ze gefrituurde voeding aten, zowel thuis als elders. Vervolgens werd getest hoe vaak ze hart- en vaatziekten kregen, zoals een hartaanval of pijn in de hartstreek.

Elke groep evenveel
De groep respondenten werd vervolgens in vier opgedeeld: van weinig tot veel consumptie van gefrituurd voeding. Over de jaren dat de groep werd gevolgd kwamen 606 hartziekten voor, maar zij waren ongeveer evenredig verdeeld over de vier groepen.

Conclusie: er is geen rechtstreeks verband tussen de consumptie van gefrituurde voeding en hart-en vaatziekten. Een eerdere studie uit Costa Rica en een internationaal onderzoek konden ook al geen sterk verband vinden.

Soort vet
Al speelt het soort vet wel een grote rol. Het feit dat er geen verband werd gevonden met hartziekten wordt toegschreven aan het gebruik van olijf- en zonnebloempitolie. De olie werd ook vaker ververst, en het algemene voedingspatroon buiten frietjes en calamares was wel gezonder. Het is al langer gekend dat een Mediterraans dieet langer doet leven.

Nadelen van gefrituurde voeding
Zin om vrolijk te beginnen frituren? Wacht daar nog even mee, want gefrituurde voeding is wel op andere vlakken behoorlijk ongezond. Zo bevat het veel calorieën, jaagt het de bloeddruk de lucht in, is het extreem gezouten en leidt het tot overgewicht.

"De resultaten zijn enkel extrapoleerbaar naar landen met een vergelijkbaar, Mediterraans dieet waar alle voorwaarden vervuld zijn", concluderen de Spaanse onderzoekers.

Diëtisten wijzen nogmaals op het belang van de Mediterraanse context. Die frietjes zijn dus het extraatje bij die grote salade waarop je jezelf trakteert. Niet andersom. (edp)
mailIcon print | Meer bookmarks |
Aan het laden...

Laat van je horen!

Deel je mening met alle NINA-lezeressen

Aan het laden...
<spring:message code='commonMessages.loading' />
    Aan het laden...
    acap enabled reprocopy Mediargus Metriweb