Goed nieuws voor fans van zwarte thee

25/01/12 - 11u20

Onderzoekers aan de Universiteit van Western Australia hebben aangetoond dat zwarte thee - in tegenstelling tot wat eerder werd gedacht - de bloeddruk niet verhoogt, maar deze net zou verlagen. Goed nieuws dus voor mensen die last hebben van hypertensie of simpelweg fan zijn van zwarte thee.

De studie werd maandag gepubliceerd in 'Archives of Internal Medicine' en onderzocht het effect van drie kopjes zwarte thee per dag gedurende een periode van zes maanden. Achteraf bleek dat de theeconsumptie in rechtstreeks verband stond met een daling van het aantal millimeters kwikdruk (beter gekend als 'bloeddrukpunten') voor zowel systolische als diastolische druk (boven- en onderdruk).

Resultaat
Zo was er gemiddeld een daling met 2 tot 3 punten. Op het eerste zicht is de daling niet wereldschokkend en cardiologen stellen dan ook dat niet met zekerheid mag gesteld worden dat zwarte thee zal helpen voor iedereen met een te hoge bloeddruk. Het kan echter wel de gemoederen van hypertensiepatiƫnten bedaren, die zich anders misschien zorgen maken over het drinken van thee.

Dokter Bisegnano, cardioloog, vindt de bevindingen van dit onderzoek positief: "We moeten patiƫnten met hypertensie altijd al een waslijst geven met dingen die ze niet mogen doen en het is dan ook niet de bedoeling dat we ze onnodig frustreren. Daarom ben ik blij met de resultaten van dit onderzoek omdat we hen dan al niet moeten vragen thee uit hun leven te verbannen".

Zwarte thee
De gezondheidsvoordelen van deze theesoort zijn te zoeken in het feit dat ze het endotheel beschermen. Dit is een laagje aaneengesloten cellen die de binnenkant van het hart en de bloed- en lymfevaten bedekken. Wanneer het endotheel schade oploopt krijgt cholesterol bijvoorbeeld vrij spel om de wanden van de bloedvaten binnen te dringen en schade te veroorzaken die kan opbouwen tot kransslagaderziekten en hartaanvallen.

Steeds meer dokters moedigen het proberen van natuurlijke hulpmiddelen naast het gebruik van bloeddrukmedicatie aan. Er werden dan ook al gelijkaardige onderzoeken gevoerd met thee en daaruit blijkt dat ook andere theesoorten als hibiscus een trage maar effectieve daling van bloeddrukpunten teweeg kunnen brengen. (lf)
mailIcon print | Meer bookmarks |
Aan het laden...

Laat van je horen!

Deel je mening met alle NINA-lezeressen

Aan het laden...
<spring:message code='commonMessages.loading' />
    Aan het laden...
    acap enabled reprocopy Mediargus Metriweb