Nieuw wapen in de strijd tegen obesitas: groene thee

06/10/11 - 12u09

Als je ervoor wil zorgen dat het eten van vettig voedsel geen sporen nalaat op je lichaam, dan drink je na het eten best een kopje groene thee. Recent onderzoek toont namelijk aan dat de gewichtstoename daardoor aanzienlijk vertraagt.

Die eigenschap heeft groene thee te danken aan het bestanddeel epigallocatechin-3-gallate (EGCG), een soort flavanoïde die we ook terugvinden in wijn, cacao, bessen en groenten.

Gewicht
Een onderzoeksgroep van de Amerikaanse Penn State University ging na wat het effect van deze stof was op het gewicht van obese muizen, die vettig eten voorgeschoteld kregen. De wetenschappers stelden vast dat muizen die de stof kregen maar liefst 45 procent minder gewicht opstapelden dan muizen die het supplement niet kregen.

Vet
Bovendien absorbeerden de eerste muizen ook 30 procent minder vet. "De stof heeft twee grote voordelen", bevestigt voedingswetenschapper Joshua Lambert. "Enerzijds vermindert EGCG het vermogen om vet te absorberen, maar anderzijds versterkt het ook het vermogen om vet te verbruiken."

Tien kopjes
Toch is het geen wondermiddeltje, want mensen zouden per dag tien kopjes groene thee moeten drinken om hetzelfde procentuele effect te bekomen. "Maar uit eerder onderzoek is al gebleken dat ook een paar kopjes kunnen helpen om je gewicht op peil te houden", aldus dr. Lambert.

"De meeste mensen worden op middelbare leeftijd geconfronteerd met een buikje", zegt de specialist. "Dan moet je beslissen om minder te eten, meer te bewegen en ... supplementen van groene thee toe te voegen aan je dieet." (lbs)

mailIcon print | Meer bookmarks |
Aan het laden...

Laat van je horen!

Deel je mening met alle NINA-lezeressen

Aan het laden...
<spring:message code='commonMessages.loading' />
    Aan het laden...
    acap enabled reprocopy Mediargus Metriweb