29/09/11 - 18u30
Mannen die wekelijks meer dan twee en een halve eieren eten, lopen 80 procent meer kans om prostaatkanker op te lopen, dat beweren Amerikaanse onderzoekers.
De wetenschappers aan de universiteit van Harvard bestudeerden meer dan 27.000 mannen gedurende 14 jaar en ontdekten ze een verband tussen de consumptie van eieren en kanker. Ze keken ook naar de invloed van gevogelte, rood en verwerkt vlees, maar dit verhoogde het risico niet. Dit zou kunnen komen door het hoge niveau van cholesterol en choline, dit is een stof die de cellen helpt functioneren, in eieren. Maar andere experts beweren dat andere factoren, als ongezonde eetgewoonten, de oorzaak kunnen zijn.Hartziekten
Artsen raden aan niet meer dan drie eieren per week te eten omdat dit het risico op hartaanvallen en beroerten zou kunnen vergroten door de cholesterolrijke inhoud. Kankerexperte Sarah Williams: "Er werd in het verleden al onderzoek gedaan naar het verband tussen eieren eten en deze vorm van kanker, maar de resultaten spraken toen elkaar tegen." (ep)










