Nina
mode, lifestyle, relaties & trends

Veel vet tijdens zwangerschap geeft meer kans op jongen

Wat vrouwen eten tijdens de eerste maanden van de zwangerschap heeft invloed op het geslacht en de gezondheid van de ongeboren baby, dat blijkt uit recent onderzoek.

Jongen
Hoe meer een moeder eet, hoe meer kans ze op een jongen heeft. De onderzoekers analyseerden de genen in de placenta van zwangere muizen die ofwel een vetrijk dieet met veel koolhydraten of een caloriearm dieet volgden, dit werd vergeleken met een derde groep die enkel voeding op basis van sojabonen at. Daaruit blijkt dat de dieren die uitgebreid ontbijten en een vetrijk eetpatroon hebben rond de tijd van verwekking meer kans op een jongen hebben. De verhouding verschuift namelijk van 10 op 20 naar 11 op 20.

Meisjes gevoeliger
Ook  blijkt uit het onderzoek dat vrouwelijke foetussen gevoeliger zijn aan het dieet van hun moeder, ook liepen ze meer kans dat hun genen veranderd of getroffen werden. Na de helft van de zwangerschap van de muizen waren er verschillen merkbaar bij bijna 2.000 genen die ondermeer de nierfunctie en geur bepalen. De onderzoekers besluiten daarom dat de eetgewoonten van de moeder de genen in de placenta beïnvloeden, dit effect is het grootst bij een vrouwelijke foetus. 

Voedingsstoffen
De onderzoekers weten nog niet waarom veel calorieën tijdens de zwangerschap de kans op een zoon verhogen. Wel bleek dat vrouwen met zonen ook meer belangrijke voedingsstoffen als calcium, kalium vitamine C, E en B12 opnamen, ook aten ze meer ontbijtgranen.

Natuurlijke selectie
Professor Cheryl Rosenfeld: "We veronderstellen dat dezelfde resultaten bij mensen merkbaar zullen zijn. Als vrouwen weinig eten tijdens de periode van verwekking en de vroege zwangerschap zullen ze meer kans op een dochter hebben. Dit komt waarschijnlijk door natuurlijke selectie van mannelijke foetussen, wat het meest kwetsbare geslacht in de baarmoeder is." Er is een kleine, maar consequente jaarlijkse daling bij jongens van 1 per 1000 geboortes  aan de gang de laatste 40 jaar in industriële landen. Het feit dat steeds meer vrouwen minder calorieën opnemen en het ontbijt overslaan zou dit kunnen verklaren. (ep)
09/03/10 12u16

Deel je mening!

Deel je mening met alle Nina-lezeressen

 
Aan het laden ...
Aan het laden ...
reprocopy Mediargus Metriweb

© De Persgroep Publishing. Alle rechten voorbehouden. Lees de gebruiksvoorwaarden.