Eén glas wijn per dag helpt slank te blijven
Vrouwen die een glas wijn of twee per dag drinken, wegen minder dan degenen die enkel water of frisdrank nemen, dat blijkt uit recent onderzoek. Vooral rode wijn zou goed voor de lijn zijn.
Met mate
Een lange termijn studie bij bijna 20.000 vrouwen ouder dan 39 jaar suggereert dat het lichaam de calorieën in alcohol anders verwerkt dan die in voeding. De onderzoekers bevroegen hen over hun drinkgewoonten, ze hielden het gewicht van de dames gedurende 13 jaar bij. Daaruit blijkt niet echt verrassend dat alle vrouwen tijdens die periode verdikten. Degenen die het minste bijkwamen dronken met mate alcohol, één of twee glazen per dag. Veel mensen op dieet nemen aan dat alcohol je dik maakt, dit onderzoek bewijst dus het tegendeel.
Anders afbreken
Wel blijkt uit het onderzoek dat niet alle types van alcohol gelijk zijn, sterke dranken en bier zijn minder goed voor je lijn dan wijn. Dit kan ook verklaren waarom Franse en Italiaanse vrouwen vaak een slanke lijn hebben, omdat ze consequent wijn drinken bij hun maaltijden. Een theorie van de onderzoekers is dat de lever van regelmatige alcoholgebruikers een andere manier heeft om alcohol af te breken, de overschot aan energie wordt omgezet in warmte en niet in vet. Dus als je 120 calorieën met een glas wijn opneemt, zal het meeste ervan verbrand worden. Als je hetzelfde aantal opneemt met een zakje chips, zal het merendeel daarvan in vet omgezet worden.
Voordelen wijn
Het gematigd drinken van rode wijn heeft nog andere gezondheidsvoordelen, het zou je slimmer maken, goed zijn voor je bloedvaten, je bloedstroom naar de hersenen een boost geven, het niveau van goede cholesterol verhogen, het verharden van de bloedvaten en bloedklonters voorkomen en je leven met vier jaar verlengen. Het is echter niet allemaal goed nieuws, alcohol zou de voornaamste oorzaak van borstkanker zijn. (ep)