Luie darmen

21/04/08, 12u27

HET DILEMMA Mijn naam is Mimi, ik ben 37 en ik worstel al mijn hele leven met een vervelend probleem. Ik heb namelijk ongelooflijk veel last van 'luie' darmen. Ook heb ik moeite met mijn stoelgang, ik kan slecht naar het toilet gaan. Ik heb hier een lange tijd laxeermiddelen voor genomen, maar ik denk dat mijn lichaam daar zo aan gewend is geraakt, dat ze hun uitwerking missen. Weet jij misschien raad?


Voor sommige mensen zijn problemen met de stoelgang zeer hardnekkig. Dikwijls worden ze erger doordat ze de verkeerde hulpmiddelen gebruiken. De westerse bevolking kampt meer en meer met darmproblemen. Deze hebben zeker te maken met onze voedings- en leefgewoonten. We horen steeds meer klachten over obstipatie, verstopping, een opgezette buik, buikpijn, stinkende ontlasting, dunne ontlasting... Laxeermiddelen verergeren het probleem meestal. Bovendien maken ze je darmspieren lui.

De frequentie van de stoelgang verschilt van persoon tot persoon. Dat kan variëren van driemaal per dag tot driemaal per week. Minder dan dat, zou niet mogen voorkomen. Obstipatie wordt door veel factoren veroorzaakt. In de meeste gevallen zijn erfelijke aanleg, te weinig beweging, stress, ongezonde voeding met veel dierlijke vetten en bewerkte producten, te weinig vezelrijke voeding en te weinig vocht de oorzaak. In ernstige gevallen zou ik zeker contact opnemen met je huisarts, individueel advies is dan noodzakelijk.

Eventueel kun je research doen naar specifieke diëten, aangepast aan deze problematiek. Door bijvoorbeeld bepaalde voedingsstoffen zoals lactose, bonen, zetmeel en suiker te vermijden, kan je al flink geholpen zijn. Maar wat de klacht ook is, de basis moet in orde zijn. Dat bereik je door beweging, stresshantering én de juiste voeding.

Beweging geldt als een van de beste darmmassages, toch wordt het als onderhoud van de natuurlijke darmbewegingen dikwijls onderschat. Een dagelijkse wandeling van minstens 10 minuten is absoluut een must, net zoals het regelmatig oefenen van de hurkzit (30 sec). Hiermee stimuleer je de bloedsomloop en verstevig je je bekkenbodem- en sluitspieren. Een andere eenvoudige oefening die je kan doen, is vanuit ruglig je beide benen optrekken tot aan je borst en je benen omklemmen met je armen. Maak dan kleine cirkelvormige bewegingen op je onderrug.

Stress heeft zeker een invloed op je stoelgang. Wanneer je last hebt van stress, zal je het flauw vinden als ik zeg dat stress niet bestaat, maar dat je enkel last kan hebben van stressvolle gedachten. Toch is het zo. Door de duizenden prikkels van de intensieve informatiemaatschappij worden je zintuigen en gedachtemolen overbelast en is het moeilijk om nog tot rust te komen. Dat put je hele lichaam uit en ondermijnt je stofwisseling. Er bestaan tal van cursussen om je te leren ontspannen: van meditatietechnieken tot yoga, pilates, ademhalingscursussen... Ga ook eens naar een natuurwinkel en koop rustgevende kruiden om bij je badwater te voegen. Geniet minstens eenmaal per week van een rustgevend bad waar je je ademhalingsrituelen doet.

Heb je een darmziekte, dan is individueel dokters- en voedingsadvies noodzakelijk. De onderstaande richtlijnen voor voeding zijn dan niet geschikt voor jou. De meeste vette en bewerkte producten zijn vezelarm. Regelmatige consumptie leidt uiteindelijk tot obstipatie. Gedroogde vruchten zoals abrikozen, pruimen, vijgen, maar ook bonen bevatten oplosbare vezels. Ze maken een waterbindende gel aan in je darm waardoor je ontlasting zacht blijft.

Onoplosbare vezels zoals koolsoorten, lijnzaad en zoete aardappelen bevorderen de peristaltiek door onverteerbare bestanddelen aan de ontlasting toe te voegen en het volume te vergroten. Zo verloopt de darmpassage makkelijker. Als je niet gewend bent vezelrijk te eten, is het aangewezen dat je dit stap voor stap doet, zodat je lichaam de kans krijgt eraan te wennen. Anders krijg je last van een opgeblazen gevoel en winderigheid. Dit alles toepassen zonder genoeg water drinken, komt neer op niets toepassen. Water is fundamenteel en noodzakelijk om de darmen voldoende vocht te geven zodat deze hun werk goed kunnen doen.

Er zijn ook nog andere eenvoudige hulpmiddelen. Zo kun je je darmen 's ochtends 'wakker maken' door het drinken van een glas warm water. Eet daarna op je nuchtere maag 3 gedroogde pruimen. Pruimen bevatten veel vezels, maar ook sorbitol. Dat is een natuurlijke suiker die de spijsvertering stimuleert en een laxerende werking heeft. Herhaal dit ritueel ook 's avonds. Ook lijnzaad kan helpen. Los 1 soeplepel op in water en drink dit mengsel op. Eventueel kan je het mixen met een natuurlijke muesli. Vervang verder alle witte melen (rijst, pasta, brood) door de volkoren versies ervan.

Nina 25, 20 januari 2007

mailIcon print | | Meer bookmarks |
Aan het laden...

Laat van je horen!

Deel je mening met alle NINA-lezeressen

Aan het laden...
<spring:message code='commonMessages.loading' />
    Aan het laden...
    Disclaimer CIM Internet License2Publish Gopress