Belgische peuters eten te veel zout en te weinig groenten

Bewerkt door: Hanne Adriaen - 15/05/12, 17u10  − Bron: belga.be

update De eetgewoontes van kleine kinderen in België zijn "zorgwekkend", zeker na het eerste levensjaar. Ze eten te veel calorieën, eiwitten en zout, en grijpen te weinig naar vezels, vitamine D en groenten. Op lange termijn kan dat de gezondheid ernstige schade toebrengen, blijkt uit een onderzoek naar de eetgewoonten van Belgische kinderen tussen 6 en 36 maanden.

"Met dit eetpatroon verhoogt men later het risico op diabetes, obesitas, hart- en vaatziektes, ... terwijl in de eerste levensjaren de basis moet worden gelegd voor een gezond leven." Dat zegt het diensthoofd van het Universitair Kinderziekenhuis van Brussel, professor Yvan Vandenplas, die het onderzoek voerde.

Tot hun eerste verjaardag krijgen de meeste baby's nog wel de juiste voeding, zo blijkt uit het onderzoek. Dat is vrij logisch, want het is de tijd van borstvoeding, flesjesvoeding, groente- en fruitpapjes. Maaltijden die allemaal heel specifiek op de behoeften van het kind zijn gericht. Na het eerste levensjaar loopt het echter mis. De ouders worden dan nonchalanter, luidt het. Een van de redenen is dat de peuters dan gewoon mee-eten met de volwassenen, "maar juist die maaltijden zijn vaak niet afgestemd op hun behoeften", luidt het.

Overschotten en tekorten
Uit het onderzoek blijkt dat bijna alle kinderen twee tot drie keer meer eiwitten krijgen dan ze nodig hebben. Ze consumeren ook te veel zout en verzadigde vetten. Twee op de drie kinderen nemen tot een vijfde te veel calorieën in. Tekorten worden daarentegen vastgesteld voor vezels, vitamine D en onverzadigde vetten. Een op de drie kinderen blijkt minder dan één eetlepel groenten te eten per dag.

"Op die manier zadelen we onze kinderen al op heel jonge leeftijd op met allerlei overschotten en tekorten, wat op termijn wel degelijk schadelijk kan zijn", zegt professor Vandenplas nog. Zo kan een tekort aan vezels de darmwerking verstoren. Te weinig ijzer leidt tot vermoeidheid en concentratieproblemen en kan in extreme gevallen ook de motorische ontwikkeling in gevaar brengen.

Beste bedoelingen
Uit het onderzoek blijkt nog dat ouders wel degelijk de beste bedoelingen hebben, maar dat ze meestal te weinig weten over aangepaste voeding voor peuters. Zo blijkt dat de helft van de ondervraagde ouders denkt dat kindjes vanaf 1 jaar gewoon hetzelfde mogen eten als volwassenen. Slechts een derde weet dat kinderen specifiek andere behoeftes hebben.

"Tot de leeftijd van twee jaar wordt het immuniteitssysteem opgebouwd. Goede eetgewoontes zijn daarbij van groot belang, en die zijn veel gemakkelijker te ontwikkelen dan achteraf slechte gewoontes af te leren", besluit Vandenplas.

Het onderzoek werd in april uitgevoerd bij 500 ouders en 500 kinderen.

mailIcon print | Meer bookmarks |
Aan het laden...

Laat van je horen!

Deel je mening met alle NINA-lezeressen

Aan het laden...
<spring:message code='commonMessages.loading' />
    Aan het laden...
    acap enabled reprocopy Mediargus Disclaimer CIM Internet